مشاوره و راهنما آی تی

این وبلاگ جوابگو به تمام سوالات در بخش it می باشد.

مشاوره و راهنما آی تی

این وبلاگ جوابگو به تمام سوالات در بخش it می باشد.

هماهنگ سازی آیفون و مک

در این نوشتار هدف داریم شیوه‌ی منسجم کردن و یکپارچه‌سازی آیفون و مک را به شما تعلیم دهیم. برای بقیه آموزش حل مشکلات کامپیوتر و موبایل کلیک کنید.

بسیاری از کاربران محصولات اپل، هم آیفون و هم مک دارند و به یکپارچه‌سازی این دستگاه‌ها و هماهنگ کردن اطلاعات این دو با هم علاقه‌ی زیادی اثر می‌دهند. Apple هم بدون پروا به دستگاه‌های بهره‌مند از اندروید و ویندوزموبایل، تنها سعی می‌کند محصولات خویش (از جمله آیفون‌ها و مک‌ها) را به‌خوبی با هم هماهنگ کند. ثمره‌ی تلاش‌های چندین‌ساله‌ی کوپرتینویی‌ها، هماهنگی‌های فراوان و فوق‌العاده‌ی مک و آیفون است. این هماهنگی‌ها آنچنان ماهرانه در تار و پود این دو دستگاه تنیده شده است که چه بسا کاربران این محصولات، چندان متوجه آن‌ها نشوند. از سویی دیگر هم ممکن است نتوانید تمامی راه‌های شدنی بستگی بین این دو را برشمرید!




البته همه‌ی این ویژگی‌ها، از روز پیش درآمد ارائه عالی نبوده‌اند، اما با گذشت زمان اپل توانسته است آن‌ها را به سطح قابل‌قبولی از دقت، پایداری و کاربردی بودن برساند. آنچه برای تجربه‌ی این هماهنگی بیچارگی داید، آیفونی با سیستم‌عامل iOS 11، و یک رایانه‌ی مک ساخت سنه ۲۰۱۲ یا پس متعلق به با سیستم‌عامل macOS Sierra است که هر دو به یک حساب iCloud‌ یکسان متصل باشند.


کلیپ‌بورد یونیورسال


این ویژگی دقیقا همان کاری را می‌کند که از اسم آن می‌توان متوجه شد: کپی کردن و چسباندن اطلاعات بین آیفون و مک. برای استفاده از این ویژگی، به هیچ اقدام خاصی نیاز ندارید. تنها باید اطلاعات دلخواه را در احد از این دو دستگاه (مثلا در آیفون) کپی و سپس در دستگاه سایر (مک) گزینه‌ی چسباندن (paste) را برگزیدن کنید. البته اپل به کاربران اخطار داده است که اطلاعات کپی‌شده‌ی دستگاه، تنها مدت کوتاه در دستگاه سایر برای چسباندن در دسترس خواهند بود.


مثلا فرض کنید آدرسی را در یک ایمیل از طریق رایانه‌ی مک خویش گرفتن کرده‌اید. آن را هایلایت کنید، سپس ویرایش (Edit) و کپی (Copy) را انتخاب کنید (برای این پیشه می‌توانید از فرمان Cmd+C هم بهره‌گیری کنید). حال که آیفون خویش را بردارید و در محیط برنامه‌ای همچون یادداشت‌ها (Notes)، صفحه را یک بار لمس کنید و انگشت را روی آن نگه دارید لغایت منوی پاپ‌آپ نما شود. کافی است گزینه‌ی چسباندن (Paste) را گزینش کنید الی متن کپی‌شده در مک، در آیفون ظاهر شود. این ویژگی به‌صورت وارونه یعنی از آیفون به مک هم شغل می‌کند. این قابلیت علاوه‌بر متون، برای تصاویر هم استعمال دارد. مثلا می‌توانید تصویری را از اپلیکیشن Photos آیفون خود انتخاب، و بدون بیچارگی به هیچ اقدام دیگری آن را در اپلیکیشن Pages در رایانه‌ی مک خویش بچسبانید.


پروژه‌های iMovie


اگر در آیفون یا آیپد شروع به‌کار روی یک فیلم کرده‌اید، چنانچه در رایانه‌ی مک خویش نیز از اپلیکیشن iMovie کاربرد کنید، می‌توانید فیلم را به مک انتقال و عملیات را آنجا پیوسته دهید. از آن‌جا که احتمالا بیشتر فیلم‌های یک کاربر عادی، با استفاده از آیفون یا آیپد ضبط شده‌اند، می‌توان این ویژگی را مفید و کاربردی دانست.


در نسخه‌ی iOS‌ اپلیکیشن iMovie، روی زبانه‌ی Projects ضربه بزنید و پروژه‌ای را که می‌خواهید کاربرد کنید، انتخاب کنید. دکمه‌ی به‌اشتراک‌گذاری (Share) را اختناق دهید و سپس یکی از این دو گزینه را گزینش کنید: می‌توانید iCloud Drive را انتخاب کنید که در این چهره پروژه در iCloud‌ اندوخته می‌شود و البته یک نسخه از آن هم در دستگاه باقی می‌ماند؛ یا می‌توانید منتظر بمانید الی مک، پروژه را در پنل AirDrop نمایش دهد. با گزینش هرکدام از دو گزینه‌ی قبل، این امکان وجود خواهد داشت که پروژه‌ی مذکور را به‌صورت یکجا یا به‌صورت یک فیلم نهایی که حاصل سرهم‌کردن چندین کلیپ است به‌اشتراک بگذارید.


استفاده از آیفون به‌عنوان نقطه‌ی اتصال (هات اسپات)


این خاصیت به اپراتور، نحوه‌ی کاربرد و میزان استفاده‌ی شما از داده‌ی تلفن به اتفاق ارتباط دارد؛ اما اگر مک، آیفونی را در نزدیکی خویش در حال ارسال سیگنال معرفی کند، با این شایستن که شدنی است زمانی به آن متصل شوید، آن را در لیست شبکه‌های وای‌فای در دسترس پیمان می‌دهد. زمانی که شبکه‌ی وای‌فای در برگزیدن ندارید یا سیگنال آن بسیار ناتوان است یا از امنیت آن اطمینان ندارید، این ویژگی به کمک شما می‌آید.


در بخش تنظیمات iOS، گزینه‌ی نقطه‌ی پیوستگی شخصی (Personal HotSpot) را انتخاب کنید الی گزینه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به آن را تماشا کنید. اگر دستگاه دیگری دارید که می‌خواهید از وای‌فای آیفون یا آیپدتان بهره‌گیری کند، باید به بخش تنظیم رمزعبور توجه کنید. با یک ضربه روی دکمه‌ی لغزان وضعیت نقطه‌ی اتصال، آن را در حالت صریح قرار دهید لغایت امکان پیوندیدن به دستگاه دیگر داده شود.


در نوار فهرست (Menu bar) رایانه‌ی مک، روی علامت وای‌فای کلیک و ورودی مربوط به آیفون را گزینش کنید. ادامه‌ی عملیات به‌صورت اتوماتیک سپریدن می‌شود؛ به‌گونه‌ای که حتی اگر آیفون شما به شبکه‌ی وای‌فای متصل باشد، بی درنگ پیوست آن قطع و پیوستگی داده‌ی سیم‌کارت (Cellular) آن روشن می‌شود. برای قطع پیوستگی هم بس است در محیط مک، از منوی کشویی که رو به ذیل مفتوح می‌شود، گزینه‌ی قطع ارتباط با آیفون (Disconnect from iPhone) را برگزیدن کنید. می‌توان از طریق بلوتوث یا کابل هم وابستگی مذکور را پایدار کرد.


برقراری و گرفتن تماس از طریق مک 


ظاهرا امروزه برداشتن آیفون برای پاسخ دادن به تماس هم دیگر کهن شده است! زیرا مادامی که مک و آیفون به شبکه‌ی وای‌فای یکسانی متصل باشند، می‌توان از طریق مک هم به تماس‌ها پذیرش داد. برای فعال‌سازی این ویژگی‌، در تقسیم تنظیمات iOS ابتدا گزینه‌ی Phone و سپس تماس از طریق وای‌فای (Wi-Fi Calling) را انتخاب کنید، سپس روی دکمه‌ی لغزان Wi-Fi Calling on This Phone ضربه بزنید لغایت روشن شود.





حال به‌سراغ رایانه‌ی مک خود بروید و فیس‌تایم را روشن کنید. ممکن است به‌صورت اتوماتیک تماس‌های آیفون در مک اثر دیتا شوند. اگر این‌گونه نشد، فهرست فیس‌تایم را مفتوح و گزینه‌ی اولویت‌ها (Preferences) را گزینش کنید. سپس باکس موسوم به تماس‌های آیفون (Calls from iPhone) را بررسی کنید. برقراری تماس از راه فیس‌تایم در macOS‌ بسیار ساده است. برای یافتن فردی که می‌خواهید با او تماس بگیرید، فقط بس است نام، آدرس ایمیل یا شماره‌ی تلفن او را در باکس جستجو وارد کنید. برآوردن به تماس‌ها هم کاستی خاصی ندارد. اثناء دریافت تماس، دکمه‌های پاسخ و رد تماس در گوشه‌ی نمایشگر مک نما می‌شوند و با استفاده از آن‌‌ها می‌توانید اقدام به پذیرش یا رد تماس کنید.


به‌اشتراک‌گذاری راحت فایل‌ها


آخرین ویژگی معرفی‌شده در این نوشتار AirDrop است. رهسپار بسیار ساده برای انتقال فایل بین دستگاه‌های گوناگون که بدست اپل ابداع شده است. برای به کارگیری این قابلیت نخست باید آن را فعال کنید. در macOS، گزینه‌ی AirDrop را در دسته Finder گزینش کنید و در iOs مرکز کنترل (Control Center) را با سوایپ به بالا مفتوح و از پرکار بودن AirDrop‌ اطمینان حاصل کنید. با پیمودن این گام‌ها قابلیت مشاهده‌ی دستگاه (visibility) را تنظیم کنید.


پس از طی مراحل بالا، تنها کافی است در برنامه‌ی مد نظر در مک یا آیفون روی گزینه‌ی به‌اشتراک‌گذاری (Share) کلیک کنید یا ضربه بزنید. با این شغل بلافاصله نام دستگاه دیگر شما نما خواهد شد و می‌توانید با انتخاب آن، فایل‌ها را یکراست بین دو دستگاه انتقال دهید. با به کارگیری این خاصیت می‌توانید مکان‌های روی نقشه، متون، تصاویر و بسیاری موارد سایر را بین دستگاه‌های خود انتقال دهید. پس ممکن است در شرایطی AirDrop را به Handoff ترجیح دهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.