مشاوره و راهنما آی تی

این وبلاگ جوابگو به تمام سوالات در بخش it می باشد.

مشاوره و راهنما آی تی

این وبلاگ جوابگو به تمام سوالات در بخش it می باشد.

دریافت رمز دوم بانکی یک‌ بار مصرف

به گفته دستیار فناوری‌های امروزین بانک مرکزی، از خردادماه سال آینده نیز، ارائه رمزهای دوم ایستا به دارندگان کارت متوقف و به کارگیری راهنمای  رمز دوم یک‌بار مصرف در تمام تراکنش‌های غیرحضوری، اینترنتی و موبایلی برای دارندگان کارت الزام‌آور می‌شود.
بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، از نخست خردادماه، رمز دوم اینترنتی کارت‌های بانکی از شغل خواهند افتاد و به کارگیری درگاه‌های پرداخت اینترنتی صرفا با رمز یک‌بارمصرف یا به‌اصطلاح رمز فعال امکان‌پذیر خواهد بود.

این اقدام در جهت امنیت بیشتر کاربران در خریدهای اینترنتی انجام شده است. شیوه دریافت رمز دوم یک‌ بار مصرف بسیار ساده و سریع است. البته کاربران باید توجه داشته باشند که مراحل فعال‌سازی رمز یک‌بار مصرف را صرفا مطابق با سایت رسمی بانک‌ها و یا رسانه‌های معتبر تعقیب کنند.


اکیدا پیشنهاد می‌شود که کاربران از دانلود اپلیکیشن‌هایی با عناوین همانند «اپلیکیشن فعال‌سازی رمز دوم» و … در کانال‌های تلگرامی و یا هر سایتی غیر از سایت خویش بانک‌ها اجتناب کنند.

در این مقاله، نحوه گرفتن رمز دوم یک‌ بار مصرف برای دارندگان کارت های بانکی تألیف شده است:

در شیوه نخست، به اثناء اتمام تراکنش بر پای بست، درخواست دارندگان کارت، پیامکی در بر گیرنده رمز یک‌بار مصرف به شماره تلفن همراه دارنده کارت ارسال می‌شود که کاربر متعلق به تنها برای سپریدن آن تراکنش ویژه می‌تواند بهره‌گیری کند و پس از یک‌ بار استفاده، باطل می‌شود و این قابلیت برای تمام گوشی‌های به اتفاق است.

روش دوم نیز، به کارگیری اپلیکشن‌های موبایل برای تولید رمزهای یک‌بار مصرف است که دارنده کارت در این طریق با تقاضا یک رمز یک‌بار مصرف، رمز را از آن اپلیکشن با یک‌زمان اعتبار مشخص که به ‌طور معمول ۶۰ ثانیه است، دریافت می‌کند و می‌تواند در این سررسید برای اتمام تراکنش از این رمز کاربرد کند که پس از ان زمان نیز باطل می‌شود.

مراحل فعال‌سازی رمز پویای کارت های بانکی

در پیوستگی با روش اخذ رمز دوم یک‌ بار مصرف و وانگهی غیر پرکار سازی این رمز آشنا میشویم

۱- نخست باید به خودپرداز بانک باره عقیده مراجعه کنید.
  • پس از وارد کردن کارت به دستگاه و ثبت رمز ورود، وارد منوی اصلی می‌شوید.
  • در زاویه زیر سمت راست منوی اصلی، گزینه «سایر خدمات» را گزینش کنید.
  • باز هم در گوشه ذیل سمت راست منوی اصلی، گزینه «سایر خدمات» را انتخاب کنید.
  • در صفحه بعدی، گزینه «فعال‌سازی رمز پویا» را انتخاب کنید.
  • دستگاه کارت‌خوان، یک برگ قبض دارای عدد سریال و شماره تلفن همراه مشتری به شما می‌دهد.
  • در همین هنگام، یک پیامک حاوی کد فعال‌سازی رمز پرکار به همان شماره تلفن همراه ارسال می‌شود.
۲- اخذ نرم‌افزار فرآوری رمز یک‌بار مصرف
  1. از این مرحله به پس نیازی به حضور در کنار عابر بانک نیست و می‌توانید پیوسته مراحل را در خانه یا هر محل دیگری انجام دهید.
  2. اپلیکیشن فرآوری رمز یک‌بارمصرف را از سایت همان بانک دریافت کنید.
۳- روش شغل با نرم افزار
  1. پس از دانلود برنامه و نصب و اجرای آن در گوشی تلفن همراه، تلفن به اتفاق شما، بسته به تنظیماتش، از شما دستور دسترسی یه تماس‌های تلفنی‌تان را برای ردیابی عدد سیم کارت تو گوشی می‌خواهد.
  2. از شما خواسته می‌شود که یک رمز حداقل ۸ رقمی برای اپلیکیشن تعریف کنید. با زدن روی سرنوشت سفیدرنگ روبه‌روی عبارت «کلمه عبور» و «تکرار واژه عبور» می‌توانید رمز خود را تعریف کنید.
در مرحله بعدی، اگر گوشی‌تان مجهز به سنسور تشخیص اثر انگشت است، می‌توانید ورود با پرتو انگشت را هم فعال کنید. در صورت برگزیدن گزینه فعال‌سازی نشان انگشت، منویی را مشاهده خواهید کرد. با زدن روی «تایید» و قرار دادن انگشتتان روی سنسور، پرتو انگشت شما ثبت می‌شود.
پس از ثبت رمز، گزینه «افزودن کارت» را میزنید و سپس کارت باره تراکنش را به نرم افزار خویش معرفی مینمایید/
در صفحه جدید، شماره کارت خود را وارد کنید. وانگهی می‌توانید برای تشخیص سریع‌تر کارت‌هایتان، برای کارتتان عنوانی را بنویسید
شماره سریالی که با قبض واصله از دستگاه عابر بانک گرفتید، در قسمت شماره سریال توکن وارد کنید.
کد فعالسازی که به عدد تلفن همراهتان پیامک شده بود را در تقدیر کلید فعالسازی توکن وارد کنید و گزینه «تایید» را گزینش کنید.
چنانجه مراحل بالا را طی کرده باشید، کارت شما با کامیابی به منوی اپلیکیشن اضافه شده است و در صفحه اپلیکیشن قابل نگریستن است.
۴- شیوه به کارگیری اپلیکیشن رمز یکبار مصرف  در اثناء خرید اینترنتی
از این به بعد، هر بار که نیاز خرید اینترنتی دارید، باید با استفاده از رمز ورودی که برای اپلیکیشن تعریف کردید و یا پرتو انگشتتان، وارد اپلیکیشن شوید. سپس گزینه «درخواست رمز یکبار مصرف» برای همان کارتی که باره نظرتان است را انتخاب کنید.
پس از ورود دوباره رمز اپلیکیشن و یا به کارگیری اثر انگشتتان، اپلیکیشن، یک رمز هشت رقمی و با انقضای اندک را در اختیارتان خواهد گذاشت که باید آن را در سایت قسمت رمز در درگاه پرداخت اینترنتی مورد نظرتان وارد کنید.
زمان استفاده از رمزهای یک بار مصرف در هر بانکی متفاوت میباشد و بین 30 لغایت 60 ثانیه میباشد
نحوه غیرفعالسازی رمز یک‌بارمصرف بانک ها
برای غیرفعالسازی رمز دوم فعال نیز بس است به عابر بانک همان بانک مراجعه کنید و همان مراحل گفته شده در مرحله نخست را طی کرده و در پایان گزینه غیر فعالسازی رمز پرکار را برگزیدن کنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.