مشاوره و راهنما آی تی

این وبلاگ جوابگو به تمام سوالات در بخش it می باشد.

مشاوره و راهنما آی تی

این وبلاگ جوابگو به تمام سوالات در بخش it می باشد.

نحوه تغییر اسم SSID وای فای

SSID همان اسم شبکه‌ی وای‌فای است که به وسیله‌ی آن می‌توانید مودم خود را از میان چندین شبکه‌ی مختلف پیدا کنید؛ اگر مایلید اسم وای‌فای خود را تغییر دهید یا با سازوکار و تنظیمات گوناگون آن آشنا شوید، با ما به اتفاق باشید.


هنگامی که منظور دارید به یک شبکه‌ی وای‌فای متصل شوید، به وسیله‌ی اسم آن، شبکه‌ی مورد عقیده را تشخیص می‌دهید؛ اگر در منزل باشید احتمالا اسم وای‌فای شما همان نام شرکت خدمات‌دهنده یا مودم روتر شما است. در ضمن می‌دانید که امکان تغییر اسم شبکه وای فای هستی دارد؛ اما در پنل مدیریت مودم روتر، هیچ سرنوشت خاصی برای انجام این پیشه تخصیص دیتا نشده است، به این علت که گزینه‌ای به‌صورت «نام شبکه» یا «Network Name» در پنل هستی ندارد، در برابر گزینه‌ی SSID مخفف عبارت Service Set Identifier موجود است که اسم شبکه‌ی وای‌فای شما را مشخص می‌کند.


یک شبکه‌ی وای‌فای به وسیله‌ی SSID شناسایی می‌شود؛ زمانی که روی گزینه‌ی اتصال یا connect به یک شبکه بی‌سیم در کامپیوتر یا گوشی موبایل کلیک می‌کنید، فهرستی از اسامی شبکه‌های وای‌فای تقریبا  به شما نمایش داده می‌شود که در واقع همان نام‌هایی هستند که تحت عنوان SSID روی شبکه تنظیم شده‌اند.


شبکه های مختلف با نام مشابه


ممکن است متوجه شده باشید که گاهی اسم یک شبکه بیش از یک بار در لیست شبکه‌های موجود نمایش دیتا می‌شود.


شبکه‌های گوناگون با نام یکسان، الزاما دشوار فنی یا شبکه‌ی مانند نیستند، بلکه شبکه‌های مختلف وای‌فای می‌توانند SSID یکسان داشته باشند و هیچ مانعی وجود ندارد که شخصی نتواند مشهور همانند اسم شبکه شما برای وای‌فای خویش گزینش کند. در واقع ممکن است شخصی SSID مشابه شما انتخاب کرده باشد که تنها تأثیر این امر، مشکل شدن تشخیص شبکه‌های مختلف هنگام پیوست به آن‌ها است. به‌جز این، رمز عبور وای‌فای، پهنای باند، سابقه‌ی مرور (Browsing history) و هر چیز دیگری کاملا نگاهداشته است.


هنگامی که کاربر کوشش می‌کند به یک شبکه WiFi متصل شود که SSID مثل شبکه‌ی سایر دارد، شبکه یک رمز عبور تقاضا می‌کند و فقط اگر رمز عبور هر دو شبکه با SSID مشابه، یکسان باشد، مجاز به پیوندیدن به آن می‌شود. برای مثال، هیچ کس نمی‌تواند از گذرواژه‌ای که برای اتصال به شبکه‌ی وای فای خویش بهره‌گیری می‌کند، تنها به علت اسم یکسان با شبکه‌ی شما، برای اتصال به وای‌فای شما استفاده کند. در واقع گزینش نام‌های یکسان هیچ تأثیری بر امنیت شبکه‌ی شما ندارد و تنها پیدا کردن آن در میانی چند نام مشابه را دشوار می‌کند؛ ولی امروزه با استفاده از ذخیره‌ی اتوماتیک گذرواژه، دستگاه به‌راحتی شبکه‌ی شما را بین انبوه اسامی پیدا می‌کند و به آن متصل می‌شود.


 تصور کنید که در خیابانی زندگی می‌کنید که درب ورودی همگی خانه‌ها سبزرنگ است (SSID یکسان)؛ اما هر درب تنها با کلید مخصوص به خودش مفتوح می‌شود (گذرواژه‌های متفاوت).


خصوصیات یک SSID


یک SSID میتواند حدکثر ۳۲ کاراکتر داشته باشد و به حقیر یا بزرگ بودن حروف دلنازک است، برای مثال: MyWiFiNetwork و mywifinetwork نام‌های مانند نیستند. در ضمن نمی‌توانید از کاراکتر‌های ویژه (!، @، #، $، *، & و ...) کاربرد کنید اما امکان به کارگیری فاصله یا Space وجود دارد.


البته این موضوع تنها زمانی اهمیت دارد که بخواهید همه‌ چیز را مجددا تنظیم کنید؛ برای کاربر عادی که تنها برآنند به شبکه متصل شوند، پرماسیدن واژه عبور و نام شبکه کافی است.


روش تغییر SSID


تغییر نام شبکه‌ی وای فای یا SSID پیشه سهولت است ولی قبل متعلق به باید بدانید که چگونه به پنل تنظیمات مودم روتر خویش وارد شوید. عموما آدرس ورود به پنل مودم 192.168.1.1 و اسم کاربری و رمز عبور آن، هر دو admin است و در غیر این صورت پشت مودم درج می‌شود.


متأسفانه نمی‌توان طریق پیدا کردن تنظیمات SSID را در پنل مودم شرح داد, زیرا هر مودم تنظیمات منحصر به خویش دارد؛ عموما می‌توان در زیرشاخه‌ی Wireless گزینه‌ی Wireless Network Name یا SSID را پیدا کرد البته ممکن است در هر قسمت دیگری پیمان داشته باشد؛ بهترین مسیر پیدا کردن آن جستجو در گوگل است.


هیچ اجباری برای تغییر اسم شبکه‌ی Wi-Fi هستی ندارد، اما معمولا تغییر آن ایده‌ی جالبی است. اگر اغلب در محدوده‌ی شبکه‌های سایر با اسم همانند شبکه‌ی خویش باشید، گرایش بیشتری به این تغییر خواهید داشت.


پنهان کردن SSID


به‌‎آسانی می‌توانید SSID خود را مخفی کنید. یک گزینه برای این کار در پنل مدیریت مودم وجود دارد (معمولا به اسم Visibility Status یا Hide SSID یا SSID Broadcast و ...)؛ مخفی کردن SSID بیشتر بسیار راحت و در حد برداشتن تیک یک گزینه است؛ ولی پیوستگی به شبکه با SSID مخفی کمی متفاوت خواهد بود.


اتصال به شبکه‌ی WiFi با SSID مخفی هم پیشه سهولت است.


اتصال به شبکه‌ی نهان در ویندوز ۱۰ 


با کلیک روی آیکون WiFi اگر یک شبکه نهان در محدوده هستی داشته باشد، گزینه‌ی ‘Hidden Network’ را در لیست شبکه های موجود مشاهده خواهید کرد. روی آن کلیک کنید. از شما خواسته می‌شود که نام شبکه و رمز عبور را وارد کنید؛ این قسمت یکتا از موارد نادری است که در آن احتیاج به دانستن SSID دارید و باید حروف کبیر و حقیر و فاصله‌ها را دقیقا به یاد بیاورید.


اتصال به شبکه‌ی پنهان در ویندوز ۷، ۸، ۸.۱ و ۱۰


  • می‌توانید از راه کنترل پنل هم به یک شبکه نهان متصل شوید، فایل اکسپلورر را مفتوح و در نوار بالایی، آدرس زیر را کپی کنید:
  • Control PanelNetwork and InternetNetwork and Sharing Center
  • روی گزینه‌ی ‘Set up a new connection or network’ کلیک کنید و در پنجره جدید گزینه‌ی ‘select Manually connect to a network‘ را برگزیدن کنید. 
  • در صفحه جدید اسم و رمز عبور شبکه را وارد کنید تا به‌راحتی به آن متصل شوید.


 پیوندیدن به شبکه‌ی نهان در macOS


  • در macOS، پیوندیدن به شبکه با SSID پنهان بسیار ساده‌تر است؛ با کلیک روی آیکون وای‌فای در نوار منو، گزینه‌ی 'Join the other network' را انتخاب کنید.
  • نام شبکه و گذرواژه آن را در پنجره‌ای که باز می‌شود وارد کنید و به شبکه متصل شوید.

منبع : https://kb.netgear.com/23439/How-do-I-change-my-NETGEAR-router-s-WiFi-password-or-network-name-SSID

هماهنگ سازی آیفون و مک

در این نوشتار هدف داریم شیوه‌ی منسجم کردن و یکپارچه‌سازی آیفون و مک را به شما تعلیم دهیم. برای بقیه آموزش حل مشکلات کامپیوتر و موبایل کلیک کنید.

بسیاری از کاربران محصولات اپل، هم آیفون و هم مک دارند و به یکپارچه‌سازی این دستگاه‌ها و هماهنگ کردن اطلاعات این دو با هم علاقه‌ی زیادی اثر می‌دهند. Apple هم بدون پروا به دستگاه‌های بهره‌مند از اندروید و ویندوزموبایل، تنها سعی می‌کند محصولات خویش (از جمله آیفون‌ها و مک‌ها) را به‌خوبی با هم هماهنگ کند. ثمره‌ی تلاش‌های چندین‌ساله‌ی کوپرتینویی‌ها، هماهنگی‌های فراوان و فوق‌العاده‌ی مک و آیفون است. این هماهنگی‌ها آنچنان ماهرانه در تار و پود این دو دستگاه تنیده شده است که چه بسا کاربران این محصولات، چندان متوجه آن‌ها نشوند. از سویی دیگر هم ممکن است نتوانید تمامی راه‌های شدنی بستگی بین این دو را برشمرید!




البته همه‌ی این ویژگی‌ها، از روز پیش درآمد ارائه عالی نبوده‌اند، اما با گذشت زمان اپل توانسته است آن‌ها را به سطح قابل‌قبولی از دقت، پایداری و کاربردی بودن برساند. آنچه برای تجربه‌ی این هماهنگی بیچارگی داید، آیفونی با سیستم‌عامل iOS 11، و یک رایانه‌ی مک ساخت سنه ۲۰۱۲ یا پس متعلق به با سیستم‌عامل macOS Sierra است که هر دو به یک حساب iCloud‌ یکسان متصل باشند.


کلیپ‌بورد یونیورسال


این ویژگی دقیقا همان کاری را می‌کند که از اسم آن می‌توان متوجه شد: کپی کردن و چسباندن اطلاعات بین آیفون و مک. برای استفاده از این ویژگی، به هیچ اقدام خاصی نیاز ندارید. تنها باید اطلاعات دلخواه را در احد از این دو دستگاه (مثلا در آیفون) کپی و سپس در دستگاه سایر (مک) گزینه‌ی چسباندن (paste) را برگزیدن کنید. البته اپل به کاربران اخطار داده است که اطلاعات کپی‌شده‌ی دستگاه، تنها مدت کوتاه در دستگاه سایر برای چسباندن در دسترس خواهند بود.


مثلا فرض کنید آدرسی را در یک ایمیل از طریق رایانه‌ی مک خویش گرفتن کرده‌اید. آن را هایلایت کنید، سپس ویرایش (Edit) و کپی (Copy) را انتخاب کنید (برای این پیشه می‌توانید از فرمان Cmd+C هم بهره‌گیری کنید). حال که آیفون خویش را بردارید و در محیط برنامه‌ای همچون یادداشت‌ها (Notes)، صفحه را یک بار لمس کنید و انگشت را روی آن نگه دارید لغایت منوی پاپ‌آپ نما شود. کافی است گزینه‌ی چسباندن (Paste) را گزینش کنید الی متن کپی‌شده در مک، در آیفون ظاهر شود. این ویژگی به‌صورت وارونه یعنی از آیفون به مک هم شغل می‌کند. این قابلیت علاوه‌بر متون، برای تصاویر هم استعمال دارد. مثلا می‌توانید تصویری را از اپلیکیشن Photos آیفون خود انتخاب، و بدون بیچارگی به هیچ اقدام دیگری آن را در اپلیکیشن Pages در رایانه‌ی مک خویش بچسبانید.


پروژه‌های iMovie


اگر در آیفون یا آیپد شروع به‌کار روی یک فیلم کرده‌اید، چنانچه در رایانه‌ی مک خویش نیز از اپلیکیشن iMovie کاربرد کنید، می‌توانید فیلم را به مک انتقال و عملیات را آنجا پیوسته دهید. از آن‌جا که احتمالا بیشتر فیلم‌های یک کاربر عادی، با استفاده از آیفون یا آیپد ضبط شده‌اند، می‌توان این ویژگی را مفید و کاربردی دانست.


در نسخه‌ی iOS‌ اپلیکیشن iMovie، روی زبانه‌ی Projects ضربه بزنید و پروژه‌ای را که می‌خواهید کاربرد کنید، انتخاب کنید. دکمه‌ی به‌اشتراک‌گذاری (Share) را اختناق دهید و سپس یکی از این دو گزینه را گزینش کنید: می‌توانید iCloud Drive را انتخاب کنید که در این چهره پروژه در iCloud‌ اندوخته می‌شود و البته یک نسخه از آن هم در دستگاه باقی می‌ماند؛ یا می‌توانید منتظر بمانید الی مک، پروژه را در پنل AirDrop نمایش دهد. با گزینش هرکدام از دو گزینه‌ی قبل، این امکان وجود خواهد داشت که پروژه‌ی مذکور را به‌صورت یکجا یا به‌صورت یک فیلم نهایی که حاصل سرهم‌کردن چندین کلیپ است به‌اشتراک بگذارید.


استفاده از آیفون به‌عنوان نقطه‌ی اتصال (هات اسپات)


این خاصیت به اپراتور، نحوه‌ی کاربرد و میزان استفاده‌ی شما از داده‌ی تلفن به اتفاق ارتباط دارد؛ اما اگر مک، آیفونی را در نزدیکی خویش در حال ارسال سیگنال معرفی کند، با این شایستن که شدنی است زمانی به آن متصل شوید، آن را در لیست شبکه‌های وای‌فای در دسترس پیمان می‌دهد. زمانی که شبکه‌ی وای‌فای در برگزیدن ندارید یا سیگنال آن بسیار ناتوان است یا از امنیت آن اطمینان ندارید، این ویژگی به کمک شما می‌آید.


در بخش تنظیمات iOS، گزینه‌ی نقطه‌ی پیوستگی شخصی (Personal HotSpot) را انتخاب کنید الی گزینه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به آن را تماشا کنید. اگر دستگاه دیگری دارید که می‌خواهید از وای‌فای آیفون یا آیپدتان بهره‌گیری کند، باید به بخش تنظیم رمزعبور توجه کنید. با یک ضربه روی دکمه‌ی لغزان وضعیت نقطه‌ی اتصال، آن را در حالت صریح قرار دهید لغایت امکان پیوندیدن به دستگاه دیگر داده شود.


در نوار فهرست (Menu bar) رایانه‌ی مک، روی علامت وای‌فای کلیک و ورودی مربوط به آیفون را گزینش کنید. ادامه‌ی عملیات به‌صورت اتوماتیک سپریدن می‌شود؛ به‌گونه‌ای که حتی اگر آیفون شما به شبکه‌ی وای‌فای متصل باشد، بی درنگ پیوست آن قطع و پیوستگی داده‌ی سیم‌کارت (Cellular) آن روشن می‌شود. برای قطع پیوستگی هم بس است در محیط مک، از منوی کشویی که رو به ذیل مفتوح می‌شود، گزینه‌ی قطع ارتباط با آیفون (Disconnect from iPhone) را برگزیدن کنید. می‌توان از طریق بلوتوث یا کابل هم وابستگی مذکور را پایدار کرد.


برقراری و گرفتن تماس از طریق مک 


ظاهرا امروزه برداشتن آیفون برای پاسخ دادن به تماس هم دیگر کهن شده است! زیرا مادامی که مک و آیفون به شبکه‌ی وای‌فای یکسانی متصل باشند، می‌توان از طریق مک هم به تماس‌ها پذیرش داد. برای فعال‌سازی این ویژگی‌، در تقسیم تنظیمات iOS ابتدا گزینه‌ی Phone و سپس تماس از طریق وای‌فای (Wi-Fi Calling) را انتخاب کنید، سپس روی دکمه‌ی لغزان Wi-Fi Calling on This Phone ضربه بزنید لغایت روشن شود.





حال به‌سراغ رایانه‌ی مک خود بروید و فیس‌تایم را روشن کنید. ممکن است به‌صورت اتوماتیک تماس‌های آیفون در مک اثر دیتا شوند. اگر این‌گونه نشد، فهرست فیس‌تایم را مفتوح و گزینه‌ی اولویت‌ها (Preferences) را گزینش کنید. سپس باکس موسوم به تماس‌های آیفون (Calls from iPhone) را بررسی کنید. برقراری تماس از راه فیس‌تایم در macOS‌ بسیار ساده است. برای یافتن فردی که می‌خواهید با او تماس بگیرید، فقط بس است نام، آدرس ایمیل یا شماره‌ی تلفن او را در باکس جستجو وارد کنید. برآوردن به تماس‌ها هم کاستی خاصی ندارد. اثناء دریافت تماس، دکمه‌های پاسخ و رد تماس در گوشه‌ی نمایشگر مک نما می‌شوند و با استفاده از آن‌‌ها می‌توانید اقدام به پذیرش یا رد تماس کنید.


به‌اشتراک‌گذاری راحت فایل‌ها


آخرین ویژگی معرفی‌شده در این نوشتار AirDrop است. رهسپار بسیار ساده برای انتقال فایل بین دستگاه‌های گوناگون که بدست اپل ابداع شده است. برای به کارگیری این قابلیت نخست باید آن را فعال کنید. در macOS، گزینه‌ی AirDrop را در دسته Finder گزینش کنید و در iOs مرکز کنترل (Control Center) را با سوایپ به بالا مفتوح و از پرکار بودن AirDrop‌ اطمینان حاصل کنید. با پیمودن این گام‌ها قابلیت مشاهده‌ی دستگاه (visibility) را تنظیم کنید.


پس از طی مراحل بالا، تنها کافی است در برنامه‌ی مد نظر در مک یا آیفون روی گزینه‌ی به‌اشتراک‌گذاری (Share) کلیک کنید یا ضربه بزنید. با این شغل بلافاصله نام دستگاه دیگر شما نما خواهد شد و می‌توانید با انتخاب آن، فایل‌ها را یکراست بین دو دستگاه انتقال دهید. با به کارگیری این خاصیت می‌توانید مکان‌های روی نقشه، متون، تصاویر و بسیاری موارد سایر را بین دستگاه‌های خود انتقال دهید. پس ممکن است در شرایطی AirDrop را به Handoff ترجیح دهید.

معرفی ماشین مجازی

ماشین‌های مجازی، امکان استفاده‌ی مقارن از چند سیستم عامل را روی یک کامپیوتر به ما می‌دهند. در این نوشتار با این ماشین‌ها آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.


ماشین‌های مجازی یا (Virtual Machines (Vms به شما این اجازه را می‌دهند که سیستم‌های عامل دیگری را روی سیستم عامل کنونی خود راه‌اندازی کنید. سیستم عامل مجازی مشابه یک برنامه روی سیستم عامل اصلی کامپیوتر اجرا می‌شود.



این قابلیت برای تست دیگر سیستم‌های عامل نظیر ویندوز ۱۰ یا سیستم‌های عامل لینوکس مطلوب است. ماشین مجازی در ضمن برای اجرای نرم‌افزارهایی که برای سیستم‌عامل اصلی کامپیوتر طراحی نشده‌اند، به‌کار می‌رود. به‌طور نمونه می‌توان برنامه‌های ویندوز را روی مک با کمک ماشین مجازی اجرا کرد.


آیا علاقمند به شغل با ماشین‌های مجازی هستید؟ برای این شغل نیازی به پرداخت پول ندارید. ماشین‌های مجازی زیادی هستند که با توان عالی به‌صورت رایگان ارائه شده‌اند.


ماشین مجازی چیست؟


ماشین مجازی، برنامه یا نرم‌افزاری است که به‌صورت یک کامپیوتر مجازی اجرا می‌شود. این ماشین روی سیستم‌عامل میزبان یا اصلی اجرا می‌شود و سخت‌افزار مجازی را برای سیستم‌های عامل‌ مهمان آماده می‌کند. سیستم‌عامل مهمان مثل هر برنامه‌ی دیگری روی سیستم‌عامل اصلی در یک پنجره جداگانه اجرا می‌شود. از دیدگاه سیستم‌عامل‌ مهمان، ماشین مجازی یک کامپیوتر واقعی است.


نرم‌افزار مجازی‌سازی ماشین مجازی به‌نام hypervisor، سخت‌افزار مجازی دربرگیرنده پردازنده، حافظه، هارد، رابط شبکه و دیگر دستگاه‌ها را به‌کار می‌گیرد. ابزارهای سخت‌افزار مجازی با کمک نقشه‌ی hypervisor برای سخت‌افزار واقعی روی کامپیوتر فراهم می‌شوند. به‌طور مثال، هارد دیسک مجازی روی یک فایل در هارد رایانه ذخیره می‌شود.


روی یک سیستم می‌توان چند ماشین مجازی نصب کرد. فقط محدودیت در شمار آنها، میزان فضایی است که برای نصب در پسندیدن دارید. زمانی که سیستم‌های عامل مختلفی نصب کرده‌اید، با بسط دادن ماشین مجازی می‌توانید یکتا از آنها را برای بوت شدن گزینش کنید. سیستم‌عامل مجازی آغاز به‌کار می‌کند و در یک پنجره‌ی جدا اجرا می‌شود. البته می‌توان آن را به‌صورت تمام‌صفحه نیز اجرا نمود.


کاربردهای عملی برای ماشین مجازی


ماشین مجازی کاربردهای عمومی متنوعی دارد:


  • آزمایش ورژن جدید سیستم‌عامل

می‌توانید ویندوز ۱۰ را پیش از به‌روزرسانی ویندوز ۷، با کمک ماشین مجازی روی ویندوز ۷ اجرا و آن را امتحان کنید.


  • تجربه کردن فضای دیگر سیستم‌های عامل

نصب ورژن‌های متعددی از لینوکس در یک ماشین مجازی، این امکان را فراهم می‌کند که پیشه با همه‌ی آن‌ها را تجربه کنید و شیوه کارشان را بیاموزید.




به‌کارگیری نرم افزارهایی که دربایستن به سیستمعامل باستانی دارند


اگر اپلیکیشنی داشته باشید که تنها روی ویندوز Xp اجرا می‌شود، سخت با نصب ویندوز Xp روی ماشین مجازی و اجرای برنامه روی آن برطرف می‌شود. ماشین مجازی، محیطی را فراهم می‌کند لغایت بدون نصب ویندوز Xp روی رایانه خود به‌صورت واقعی، بتوانید از نرم‌افزاری که فقط روی ویندوز Xp کار می‌کند، استفاده کنید. به‌ویژه از وقتی که ویندوز Xp دیگر ساپورتی از طرف مایکروسافت اخذ نمی‌کند، این سوژه اهمیت پیدا کرده است.


اجرای نرم‌افزاری طراحی‌شده برای سیستم‌عامل دیگر


کاربران مک و لینوکس می‌توانند ویندوز را در یک ماشین مجازی راه‌اندازی کنند الی بتوانند بدون دردسرهای سازگاری از نرم‌افزارهای ویندوز بهره‌گیری کنند. بدبختانه شوربختانه برای اجرای بازی‌ها به دشوار برمی‌خوریم. بازی‌های سه‌بعدی با حجم وزین در ماشین مجازی به‌اندازه‌ی ویندوز واقعی روان و آسان اجرا نمی‌شوند.


آزمودن نرم‌افزارها روی پلتفرم‌های مختلف


برای آزمایش کارکرد یک نرم‌افزار ویژه روی پلتفرم‌های مختلف، با کمک ماشین مجازی می‌توانید آن را روی چند پلتفرم نصب و امتحان کنید.


یکپارچه‌سازی سرور


برای تجارت‌هایی که از چند سرور بهره‌گیری می‌کنند، می‌توان چند سرور را روی یک کامپیوتر در چند ماشین مجازی اجرا کرد. هر ماشین مجازی یک سرور کاملا مجزاست؛ پس مشکلی از نظر عدم امنیت که معمولا اجرای سرورهای گوناگون روی یک سیستمعامل با آن درگیرند، پیدا نمی‌کند. ماشین‌های مجازی همچنین امکان جابه‌جایی بین سرورهای فیزیکی را دارند.



نرم‌افزارهای توصیه‌شده ماشین مجازی


  1. VirtualBox، یک برنامه‌ی متن‌باز و عالی ماشین مجازی است که روی ویندوز، لینوکس و سیستم‌عامل مک اجرا می‌شود. احد از بهترین ویژگی‌های آن، نداشتن ورژن بازرگانی است. این یعنی تمام قابلیت‌های مترقی همانند اخذ تصویر فوری (snapshot) نیز برای استفاده‌ی رایگان است. این قابلیت برای ذخیره‌ی یک موقعیت و حالت خاصی از ماشین مجازی و بازگشت به آن بعدها برای تست مناسب است.
  2. Vmware player، برنامه‌ی خوش‌نام دیگر در زمینه‌ی ماشین مجازی در ویندوز و لینوکس است. Vmware player همتای رایگان نرم‌افزار بازرگانی Vmware workstation است. فلذا ویژگی‌های پیشرفته‌ای را که VirtualBox در گزین کردن ما پیمان می‌دهد، شامل نمی‌شود.


به‌هر حال، هر دو نرم‌افزار فوق برنامه‌هایی هستند که برخی ویژگی‌های پایه را به‌صورت مجانی ارائه می‌دهند. اگر با یکی از آنها راحت نبودید، دیگری را امتحان کنید.

راهنمای استفاده از تب اکسپلور اینستاگرام

اکسپلور اینستاگرام یکی از بهترین مکان ها برای افزایش فالوور است! به راستی با پیمان دریافت پست در سرچ اینستاگرام یا همان اکسپلور، باید چشم براه سیل عظیم فالوورها باشید!!درواقع بازاریابی اینستاگرامی بیشتر در تب اکسپلور اینستاگرام معنا پیدا می کند. اما آیا رهسپار وجود دارد که پست ما در اکسپلور به نمایش در بیاید؟ بله هستی دارد! اما قطعی نیست.

در این مقاله می خواهم راهکارهایی را به شما تعلیم بدهم که کمک می کند پستتان در تب اکسپلور اینستاگرام به نمایش در بیاید و بتوانید از این روش فالوورهای هدفمند و اکتیو جذب کنید.

تاریخچه اکسپلور اینستاگرام

در گذشته، بجای تب اکسپلور اینستاگرام ، تب پاپیولار یا محبوب هستی داشت! این دو تب تفاوت بنیادین با یکدیگر دارند!
در پاپیولار اینستاگرام، همانطور که از نامش پیداست، پست های دوست داشتنی در سراسر عالم و پست هایی که بیشترین لایک را متعلق به خویش کرده بودند نمایش داده می شد.
مشکل این شیوه این بود که سلنا گومز (که بیشترین فالوورها را در دنیا دارد) همیشه در صدر بود و از این روش لایک بیشتری نیز می گرفت و هیچگاه پایین نمی آمد!
برای رفع این مشکل، اینستاگرام تب اکسپلور را شناسایی کرد که برخلاف صفحه پاپیولار، محتواهایی را نمایش می داد که طبق علایق هر کاربر شخصی سازی شده بود!
در پیوستگی اغلب راجب این تب صحبت خواهم کرد.

اکسپلور اینستاگرام چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که در شکل زیر تماشا می کنید، اکسپلور اینستاگرام گرد از تب های اینستاگرام است که در آن پست های پیشنهادی به کاربر ارائه می دهد. ولی سوال اینجاست که این پیشنهادها بر چه بنیادین به کاربر نمایش داده می شود؟

الگوریتم کلی نمایش و توصیه پست ها در تب اکسپلور اینستاگرام بدین شکل است :
اینستاگرام در اکسپلور، تمامی کوشش خود را می کند الی پست هایی را به کاربر پرتو بدهد که علاقه دارد!
برای مثال اگر کمی دقت کرده باشید، محتوای کلی اکسپلور اینستاگرام شما مشابه محتوای صفحاتی است که فالو کرده اید و یا پست هایی است که لایک کرده اید.
درواقع اگر بخواهیم کمی دقیق تر به این موضوع نگاه بکنیم، در ذیل پست هایی که در صفحه اکسپلور اینستاگرام نمایش دیتا می شود، عبارت هایی را نگریستن می کنید، همانند :
  • Based on Photos You Like : طبق عکس هایی که لایک کرده اید.
  • Based on Posts You Saved : طبق پست هایی که سیو کرده اید.
  • Similar to Accounts You Interact With : براساس اکانت هایی که با آنها تعامل داشته اید.
  • Based On People You Follow : براساس افرادی که فالو کرده اید.
  • Based On Video You Have Watched : طبق ویدیوهایی که نگریستن کرده اید.
پس بنابراین پست هایی که در قسمت اکسپلور اینستاگرام به ما نمایش دیتا می شود، براساس این موارد است.

به عنوان نمونه اگر واینرها و یا کمدین های اینستاگرامی را فالو کرده باشید و پست های آنها را لایک کنید، اینستاگرام اینگونه استحصال می کند که به تکاپو های آنان علاقمند هستید، بنابراین بعد از مدتی مشاهده می کنید که اکثر پست های اکسپلور شما از آن این افراد و نماهنگ های طنز آنان است!
یا اگر بانو خانه دار هستید و اغلب پست های فرمان پخت غذا، مدل جامه و … را پیگیری می کنید، اکسپلور شما نیز بعد از مدتی تبدیل به منزل مد و کتابچه پروانه پخت خوراک می شود!

اما اینستاگرام چگونه این کار را اتمام می دهد؟

به سادگی!!
اینستاگرام هرچه دیتا و اطلاعات اکثریت از شما جمع آوری کند، بهتر شخصیت و علایق شما را می شناسد و بهتر می تواند شما را در اکسپلور خود، راضی نگاه دارد!
درواقع خیلی ساده، درونمایه کلی صفحاتی که پیگیری کرده اید، پست هایی که لایک کرده اید و پست هایی که برای آنها کامنت گذاشته اید را رسیدگی می کند و چندین و چند برابر آنها را در اکسپلور اینستاگرام به خورد شما می دهد!
درواقع با اینکار شما تجربه بهتری از استفاده از اینستاگرام خواهید داشت و ناخودآگاه هر قسمتی از اینستاگرام را که مفتوح کنید، محتوای دلخواه خویش را می بینید و این جستار از لحاظ روانی بر روی شما تاثیر گذاشته و شما را مکلف به بهره‌گیری اغلب از آن می کند.
نکته خیلی مهمی که باید آن را باره بررسی قرار دهیم، این است که معیار اکثر الگوریتم های اینستاگرام که براساس آن پست محبوب میانی کاربران را مشخص می کند، این است که :

پاسخ به یک شبهه : الگوریتم اینستاگرام مبنی بر فعالیت فالوورهای شما

قبل از اینکه به سوژه اصلی بحث بپردازم، بهتر است درباره الگوریتم های نمایش پست ها در اکسپلور اینستاگرام به یک شبهه پذیرش بدهم!
خیلی ها می گویند محتوای پست هایی که در سرنوشت اکسپلور اینستاگرام هستی دارد، وابستگی به این دارد که دوستان و فالوورهای شما چه پست هایی را لایک کرده اند و بنابراین اگر شما پستی را لایک کنید، این پست در اکسپلور اینستاگرام فالوورهایتان نمایش دیتا خواهد شد.
شاید برایتان جالب باشد که من پاسخ این سوال را نمی دانم!
در رابطه با این موضوع، اکثر افراد استدلال هایی که می کنند، بر پایه این عبارت است : Based On People You Follow !

با توجه به این عبارت، محتوای پست های موجود در تب اکسپلور اینستاگرام می تواند به دو شکل گزینش شود ؛
  1. طبق محتوای پیج افرادی که فالو کرده اید.
  2.  طبق تکاپو افرادی که فالو کرده اید.

هرکدام از این برداشت ها، نتیجه گیری مختلفی را سبب می شود. البته باید بگویم که این موضوع خیلی اهمیتی ندارد و در روش و تکنیکی که به شما می خواهم بگویم، نقشی ندارد.

آناتومی تب اکسپلور اینستاگرام

اکنون وقت آن است که کمی با آناتومی و ساختار این تقدیر آشنا بشوید و پس متعلق به به طریق های بازاریابی اینستاگرامی در تب اکسپلور بپردازیم.
تب اکسپلور اینستاگرام دومین تب از سمت چپ نوار پایینی اپلیکیشن اینستاگرام می باشد (با شماره ۱ مشخص شده است). هنگامی که بر روی این تب بزنید، صفحه ای مطابق شکل برای شما باز می شود که از ۳ تقدیر کلی ساختن شده است :
قسمت اصلی که بیشترین میزان دید کاربر را به خود وابستگی می دهد، تقدیر اصلی تب و مکانی است که پست ها و مخصوصا ویدیوهای پیشنهادی در این قسمت نمایش داده می شوند.
در این سرنوشت علاوه بر تک ویدیو و تک تصویر های پیشنهادی، تعدادی کانال های ویدیویی نیز به شما شناسایی می شود. برای نمونه اگر برخی از ویدیوها را گزینش کنید و در همان صفحه نمایش ویدیو، صفحه را به بالا بکشید، می بینید که تمامی ویدیوها از یک پروفایل هستند.
قسمت سایر (با عدد ۲ مشخص شده است) مختص استوری ها می باشد. در این قسمت به شما استوری رهنمود می دهد.
قسمت سایر (با شماره ۳ مشخص شده است) Top Live اسم دارد و اگر بر روی آن بزنید، صفحه دیگری مفتوح می شود که تعدادی از بهترین لایو ها را به شما رهنمود می دهد.

آموزش قراردادن یا عکس در اکسپلور اینستاگرام

و اما چگونه پست خویش را در سرچ اینستاگرام بگذاریم و چگونه پست خود را جهانی کنیم !
تا اینجا با چیستی اکسپلور اینستاگرام و همچنین آناتومی و ساختار ظاهری آن آشنا شدید. همچنین از نیرو فوق العاده آن در بازاریابی اینستاگرامی گفتیم.
بنابراین کسی نیست که نخواهد پست هایش در تب اکسپلور دیده شود!! بی گمان وجود حتی یک پست در این قسمت می تواند قدرت بی اندازه زیادی برای بازاریابی های شما داشته باشد.
همانطور که گفتم، اینستاگرام تمام تلاش خویش را می کند لغایت پست هایی را در این سرنوشت به کاربر پرتو دهد که شخص به آنها علاقه اثر دیتا است. اما من می خواهم ترفندها و تکنیک هایی را به شما بگویم که به کمک آنها، بتوانید نسبت به قراردادن یا عکس در سرچ اینستاگرام اقدام کنید!
توجه کنید که روش هایی که الان گفته می شود، علمی نبوده و بیشتر طبق تجربه می باشد. فلذا ممکن است همیشه پاسخ ندهد اما آزمون کردن آنها خالی از لطف نیست!

۱) مخاطبان خود را بشناسید
مرحله نخست برای اینکه بتوانید در نظر بیننده جذاب باشید و مورد دیده شدن واقع شوید، این است که مخاطبان خویش را بشناسید. شناخت بیننده زیاد بسیار مهم است و الی ندانید که طرف مقابل شما چه چیزی از شما می خواهد، چه چیزی را دوس دارد و چه چیزی را پخش می کند، موفق نخواهید شد.
برای اینکار کمی بر روی منش و علائق مخاطبان خود عمیق تر شوید. برای مثال ببینید مخاطب قصد شما چه محتوایی را بیشتر می پسندد، چه چیزهایی او را خوشحال می کند و …

برای اینکه بهتر بیننده خویش را بشناسید، می توانید از طریق های پایین کاربرد کنید :
  • تم کلی اکسپلور را مورد بررسی پیمان دهید.
  • یک سری موارد در میانی تمامی افراد جامعه مشترک هستند. این را می توانید از رسیدگی محتوای کلی اکسپلور اینستاگرام متوجه شوید. در خانواده خودتان قطعا سلیقه های مختلفی هستی دارد. اکسپلور اینستاگرام آنها را ببینید و محتوای مشترک وسط همه آنها را استخراج کنید.
  • این ها محتواهایی هستند که اگر آن ها را انتشار دهید، به بردباری زیاد ویروسی شده و در تقسیم اکسپلور شمار زیادی از افراد نمایش داده می شود.
  • فعالیت های فالووینگ های خود را رصد کنید.
  • در تب مشاهده نوتیفیکشن ها، بر روی قسمت Following بزنید. در این تقدیر می توانید کار و جنبش فالووینگ های خودتان(که احتمالا جز فالوورهایتان نیز هستند،) را تماشا کنید. ببینید چه نوع پست هایی را لایک کرده اند، چه نوع پیج هایی را فالو کرده اند و … . با رصد کردن مخاطبان خود، دستتان می آید که چه نوع محتوایی برای آنها جذاب است.

۲) از هشتگ ها بهره‌گیری کنید.
اگر پست شما هشتگ نداشته باشد، شکیبیدن آن بسیار مختصر است که پست شما ویروسی شده و در بخش اکسپلور اینستاگرام به نمایش در بیاید!
در پست های اینستاگرامی می نا لغایت ۳۰ هشتگ پیمان داد ولی نباید همه ۳۰ هشتگ را گذاشت!
مناسب ترین تعداد هشتگ در هر پست اینستاگرامی، بین ۴ تا ۹ هشتگ می باشد. زیرا بر پای بست، تحقیقات سپریدن شده بدست TrackMaven و AgoraPulse ، این تعداد هشتگ بهترین میزان بازخورد را خواهند داشت.
درضمن این نکته را هم یادآور شوم که اگر بیش از حد از هشتگ ها بهره‌گیری کنید، نه تنها هوده ای ندارد، بلکه ممکن است اسپم شناخته شوید و جریمه هم بشوید! و بی گمان محتوایی که اسپم شناخته شود، هیچ شانسی برای ویروسی شدن ندارد!
(یکی از جریمه های اینستاگرام هم، بن نامحسوس در اینستاگرام است که بد نیست مقاله مربوط به آن را بخوانید. وانگهی می توانید در دوره آموزشی پیشه با ربات اینستاگرام به چهره کامل درباره این موضوع تعلیم ببینید.)

۳) کاربران را به فعالیت دعوت کنید.
کاربران خویش را دعوت به لایک کردن و کامنت قراردادن یا کنید.
همانطور که در ابتدای این نوشتار بیان شد، الگوریتم کلی اینستاگرام برای اینکه اثر دهد یک پست دوست داشتنی است یا نه، این است که ببیند کدام پست ها در موعد کوتاه تر، شمار بیشتری لایک و کامنت دریافت می کنند.
پس شما باید خیلی هوشمندانه عمل کنید و مخاطبانتان را دلگرمی به تعامل با پست های خویش کنید.
ایده های مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید لغایت تکاپو کاربران را افزایش دهید.
برای مثال، مسابقات اینستاگرامی یک نمونه خوب هستند. به این شکل که می گویید اگر ۳ تن از رفقا خودتان را تگ کنید، به قید قرعه، کد تخفیف به شما می دهیم. در این چهره هم مخاطبان بیشتری با شما آشنا شده اند و هم فرصت این را دارید که پستتان را در اکسپلور اینستاگرام به نمایش بگذارید!

۴) تگ کردن را فراموش نکنید.
این تکنیک چه بسا با پرستیژ و یا منش هر کسب و کاری سازگار نباشد، ولی جواب می دهد!
شما می توانید کسان و برندهای معروف و محبوب را در پست های خویش تگ کنید. در این چهره عکس شما در پروفایل آنها نیز به نمایش در می آید و امکان بیشتری برای گرفتن لایک و کامنت اغلب و به نوبه خویش برای نمایش پست در اکسپلور اینستاگرام توسط می آورید.
اما در اجرای این تکنیک به چند نکته باید توجه کنید :
در هر پست، شمار محدودی از کسان را تگ کنید!! (زیاده روی ممنوع!)
همیشه یک تن را تگ نکنید، چرا که شدنی است او را آزار بدهید و این شخص ناچارا پیج شما را بلاک کرده و یا شما را ریپورت کند. در این چهره عواقب نکوداشتن برای پیج شما نخواهد داشت!
افراد را در پست های بی ربط تگ نکنید! کوشش کنید نوع محتوای پست هایی که آماده می کنید، با گونه پروفایل هایی که تگ می کنید، مناسبت داشته باشد.

۵) در بهینه ترین حالت حضور پیدا کنید.
اینستاگرام به اکانت های بیزینسی قابلیت آمارگیری نسبتا نکوداشتن ارائه می دهد. الان می خواهیم از این آمارها به خوبی استفاده کنیم!
در سرنوشت Insight ، در بخش Followers ، شما اطلاعاتی راجب فالوورهای خود تماشا می کنید همانند اینکه :
  • چه درصدی از فالوورهای شما زن و چه درصدی درگذشت هستند؟
  • فالوورهای شما از چه شهرها و کشورهایی هستند؟
  • فالوورهای شما در چه روزهایی از هفته بیشتر فعال هستند؟
  • فالوورهای شما در چ ساعتی از روز اغلب پرکار هستند؟
اما از این موارد چه بهره‌گیری ای می توانیم بکنیم؟ ۳ باره واپسین،انجام کمک زیادی به ما می کند!
شما باید پست هایی را که می خواهید وایرال و یا ویروسی کنید، در بهترین ساعت از بهترین روز از هفته منتشر کنید و در ساحل آن لوکیشنی را برگزیدن کنید که بیشترین مخاطبان شما از آن شهر هستند! در این صورت شما بخت این را دارید که بیشترین بازدید، بیشترین لایک و به عبارتی بیشترین تعامل را دریافت کنید و این یعنی نمایش در اکسپلور اینستاگرام!

۶) پست و محتوای بی نظیری برپایی کنید!
تمامی راهکارهایی که گفتم، فقط زمانی معنی پیدا می کند که پست شما خوب باشد! با راهکارهای پیشین می توانید شانس حضورتان در صفحه اکسپلور اینستاگرام را افزایش دهید ولی نمی توانم تضمین کنم که مخاطبان بر روی پست شما کلیک کنند!

نکاتی که برای برپایی یک پست عالی باید رعایت کرد عبارتند از :
  1. پیشنمایش کوچک عکس جذاب و گیرا باشد.
  2. عنوانی که در نگاه اول چشم مخاطب را درگیر می کند، جذاب، انگیزه بخش و حائز حس مثبت باشد.
  3. محتوا به گونه ای بیننده را وادار به نظر دادن و لایک کردن بکند.
  4. محتوا و عکس به نوع ای باشد که بیننده در ارتباط با شما و برندتان کنجکاو شود و در نهایت پروفایل شما را باز کند.

۷) لایک و کامنت فیک اخذ کنید!
اگر به شبهه ای که مطرح شد اعتقاد دارید و فکر می کنید که اینستاگرام طبق تکاپو فالوورهای هر شخص، پست هایی را در اکسپلور دوستانش به نمایش می گذارد، می توانید از این راهکار کاربرد کنید.
می توانید در همان لحظه ای که پست را گذاشتید، اندکی لایک و کامنت فیک خریداری کنید. این کار ۲ فایده دارد :
طبق الگوریتم کلی، کامنت و لایک زیاد در بازه زمانی کوتاه، اثر دهنده محبوبیت پست بوده و شانس آن را برای حضور در اکسپلور اغلب می کند.
اگر ۱۰۰۰ لایک فیک بخرید، (با پروا به اعتقاد شخص شما!) این گمان کردن وجود دارد که پست شما در اکسپلور کمینه ۱۰ هزار نفر دیگر نمایش دیتا بشود.
فقط نکته ای که هستی دارد این است که در این رابطه زیاده روی نکنید، چون شدنی است اینستاگرام شما را به عنوان اسپمر و متقلب شناسایی کنید. برای نمونه اگر شمار لایک های همیشگی پیج شما، ۱۰۰۰ شماره است، این بار در همان ابتدا، ۵۰۰ لایک خریداری کنید نه ۵۰۰۰ لایک!

حذف اکسپلور اینستاگرام

درباره حذف اکسپلور اینستاگرام صحبت زیاد است! خیلی از افراد می پرسند که چگونه اکسپلور اینستاگرام را ببندیم و حذف نماییم ؟ همچنین وبسایت های زیادی را دیده ام که تیتر برخی از مطالب آنها چنین است : « چگونگی حذف اکسپلور اینستاگرام !»
اما باید به شما بگویم که خیر! تب اکسپلور اینستاگرام به هیچ عنوان حذف نمی شود. اما چرا اینقدر مطمئن حرف می زنم؟ بگذارید کمی دقیق تر به سوژه نگاه نماییم ؛
بنظر شما گذرگاه کسب در آمد اینستاگرام چیست؟ طبیعتا تبلیغات! با این وجود تمام تلاش اینستاگرام بر این است که کاربران را مدت بیشتری در اپلیکیشن خویش نگه دارد تا بخت رویت تبلیغ بدست آنها بیشتر و بیشتر شود.
شاید بتوان گفت اکسپلور اینستاگرام مهم ترین ترفند این کمپانی برای درگیر کردن مخاطبان است. به راستی اگر شما چنین قابلیتی را در اپلیکیشن خویش نداشتید، پس از چند دقیقه که پست های فالوورهایتان را می دیدید از اپلیکیشن بیرون می شدید و این به ضرر اینستاگرام است.
بنابراین تمام کوشش خویش را بکنید تا پست های خویش را در تب اکسپلور اینستاگرام بیاندازید و اصلا نگران نباشید که زحمات شما به هدر برود چرا که حذف اکسپلور اینستاگرام به هیچ عنوان نه در حال حاضر و نه بعدها عملی نخواهد شد.

تنظیمات اکسپلورر اینستاگرام

تنظیمات اکسپلورر اینستاگرام چیست؟ در رابطه با این باره باید بگویم که اکسپلور اینستاگرام تنظیمات خاصی ندارد ولی می نا کاری کرد که پست هایی که اغلب می پسندیم را برای ما نمایش بدهد.
توضیحاتی که در این تقدیر می دهم احتمالاً خیلی ربطی به بازاریابی اینستاگرامی و قرار دادن پست در اکسپلور نباشد و صرفا برای تجربه کاربری بهتر شماست.
به کمک تنظیمات اکسپلور اینستاگرام شما می توانید پست هایی که علاقه ای به آنها ندارید را مشخص کنید و اینستاگرام به بازبینی زمان سایر چنین پست هایی برای شما نمایش نمی دهد.